Základy stavby (nejen) 3D tištěných loutek a čeho můžete dosáhnout.

Základy stavby (nejen) 3D tištěných loutek a čeho můžete dosáhnout.

Jmenuji se Petr a říkám si Loutkář. Buduji loutky od roku 2005, většinou pro profesionální účely, jako jsou divadelní a pouliční představení + filmová produkce. Stavím také kompletní loutková divadla a provozuji loutky.

undefined #4Moje první loutky vyrobené pomocí 3D tisku byly pro divadlo v Káhiře. Dnes máme vymodelováno a zpřístupněno velké množství hlav, mrkněte sem > 

Moje etapa se stavbou 3D loutkek začala v roce 2013, když jsme dostali poptávku na výrobu 18 velkých loutek podle fotek pro divadlo v Káhiře. Majitelem divadla a zároveň jeho hlavní hvězdou je Ashraf Abdel Baqi. Během pouch tří měsíců jsme museli vyrobit loutky Ashrafa a jeho hereckého sboru ve velikostech mezi 70 a 100 centimetry. Výzva číslo 1. při stavbě profi loutek byla váha, neméně důležitý byl čas na výrobu. Rozhodl jsem se použít inovativní technologii 3D tisku (vůbec jsem nevěděl, do jaké problematiky vstupuji :-) Každopádně po nekonečných nocích s 3D modeláři a tiskárnami byl projekt hotový na termín (naštěstí můj velmi dobrý přítel vybudoval svou farmu 3D tiskáren a hodně mi pomáhal, takže jsem za tisky neutratil jmění).

Díky této práci jsem se dostal ke všem novým vzrušujícím možnostem 3D modelování a tisku. Mohl jsem opakovat a vylepšovat technologii loutkového těla a začít dělat pokročilejší mechanické vychytávky uvnitř hlav.

Nechám vás nahlédnout pod pokličku loutkové technologie. Rozhodl jsem se zde sdílet některé základní informace.

 

3D tištěná loutka Pinocchio pro začátečníky >

 

Hmotnost a dynamika loutek loutek

Pro ty, kteří to nevědí, je loutka jakousi loutkou ovládanou strunami shora. Jak jsem již zmínil, váha je zásadní, ale to neznamená, že všechny části musí být co nejlehčí. Abyste dosáhli nejlepších výsledků animace, musíte mít hlavu, dlaně, boky a chodidla mnohem těžší než zbytek těla

Takže obvykle tisknu s těmito nastaveními:

Tělo kromě bederní části (krk, horní část těla, paže, stehna, lýtka) V případě, že je tělo jednou částí, přidávám mezi dolní končetiny ocel nebo olovo ke spodní části těla.

Moje nastavení tisku pro tyto části je 5–10% výplně, 2 obvody (větší loutka je méně výplně, kterou používám)

Hlava, dlaně, chodidla a dolní část těla

Moje nastavení tisku pro tyto části je 20–30% výplně, 2 obvody (větší loutka je méně výplně, kterou používám)

 

 

Zábavnou a perfektně vyváženou taneční loutku kostlivce najdete zde > 

Anatomie loutky

POHYBLIVOST LOUTKY JE ZALOŽENA NA KLOUBENÍ A VAHADLE

Hlava

Hlava nese většinu pozornosti diváka, takže je nejdůležitější částí loutkového představení. Nos zdůrazňuje pohyb hlavy, oči, víčka nebo obočí do něj vnášejí emoce.

Standardní poměr lidské hlavy k tělu je 1: 8 (1: 6 pro děti). Poměr loutek loutek k tělu se mění z poměru 1: 5 na 1: 3

Tělo

Základní profi loutka má 14 kloubů (2x krk, 2x zápěstí, 2x loket, 2x paže, 2x boky, 2x kolena, 2x kotníky) Specializované loutky mohou mít také jeden nebo dva další klouby v oblasti břicha.

Dlaně a chodidla

Poměr dlaní a chodidel k hlavě je obvykle stejný jako na lidském těle. To znamená 1: 0,75: 1 hlava: dlaň: nohy. Samozřejmě existují výjimky (fay bude mít menší dlaně a chodidla, obr bude mít větší ...)

Basics about building (not only) 3D printed marionettes and what you can gain out of them. #3Basics about building (not only) 3D printed marionettes and what you can gain out of them. #6

Řadu těl loutek najdete zde >

 

Vahadla

Řadičů je neomezené množství, ale obecně je můžeme rozdělit na vodorovný (římský) kříž, 45 ° kříž a vertikální (český / německý) kříž zvaný také Skupův kříž jeho vynálezci Josefovi Skupovi * 1892 - † 1957 (autor slavných Spejbla a Hurvinka) loutek.

Standardní navázání je 2x hlava, 2x ramena, 2x dlaně, 2x nohy, 1x záda, ale toto je velmi široké téma a já se k němu vrátím v samostatném článku. Pokud si od nás zakoupíte Skupovo vahadlo, dostanete e-learningová videa o tom, jak správně navázat loutku.

Basics about building (not only) 3D printed marionettes and what you can gain out of them. #2Řadu loutkových vahadel najdete zde >

Supermarionation (loutky s robotickými funkcemi)

Nedávno jsem postavil loutku, která je také navázana klasicky na nitích, ale má k tomu ještě několik elektronických prvků (jako automatizované ovládání očí (nahoru / dolů / vlevo / vpravo), nosu (nahoru / dolů), víčka umí mrkat jedním nebo oběma očima, otevírání úst a motor simulující dýchání, reproduktor s MP3 přehrávačem na hrudi). To mi umožňuje předem naprogramovat některé výrazy obličeje, jako je vzrušení (oči dokořán, obočí nahoru, otevřená ústa) a několik dalších… Toto je také samostatné téma na celý článek….

Basics about building (not only) 3D printed marionettes and what you can gain out of them. #7

Tady se podívejte na naši superloutku Moody >

Kostýmy loutek

Oblečení loutek může být tak šílené, jak si přejete. Jediným pravidlem je udržovat volný pohyb všech kloubů. Proto používáme velmi lehké látky a upravené střihy, aby se loutka mohla pohybovat hladce.

Basics about building (not only) 3D printed marionettes and what you can gain out of them. #5

Rekvizity jsou skvělí pomocníci >

A přínos pro vás?

Stejné kouzlo, které znají loutkáři za posledních 5000 let. Projekce vaší osobnosti a (jak také říkají staří loutkáři) zrození postavy z vaší loutky. Vyprávět a animovat svůj příběh, učit se postavit a navázat svou vlastní loutku. Naučit se loutku ovládat, probudit v ní život, ... Kouzlo loutkářství, podobné upřímné dětské radosti, poznáte nejpozději, jak si poprvé zahrajete svou vlastní!

 

Jestli máte jakékoli otázky, napište mi. Rád vám odpovím/pomohu.

Váš
Petr Puppeteer Skácel

Pin it
Google nastavuje soubory cookie k analýze provozu na tomto webu. Informace o vašem používání našeho webu jsou za tímto účelem sdíleny se společností Google.
Souhlasím