Od výroby loutek ve středověku po barokní marionety

Od výroby loutek ve středověku po barokní marionety

Jak většina historiků dělí historii českého loutkového divadla?

Od výroby loutek ve středověku po barokní marionety

Většina historiků rozděluje historii českého loutkového divadla na tři hlavní fáze vývoje:

  • Fáze tradičních lidových marionet nebo přesněji kočovných loutkářů, která začíná v poslední čtvrtině 18. století a končí na konci 19. století,
  • Fáze amatérských loutkářů v první polovině 20. století,
  • Fáze moderního profesionálního loutkového divadla, tedy období po roce 1948.

Toto rozdělení do období však není zcela jednoznačné a je do určité míry i nesystematické.

Kočovní loutkáři působili v českých zemích až do 50. let 20. století, aktivity amatérských loutkářů pokrývají všechna tři tato období a totéž platí i pro profesionální formy loutkového divadla. Základní princip tohoto schématu lze však ospravedlnit tím, že v každé dané fázi vývoje právě tyto způsoby provádění českého loutkového divadla jednoznačně určovaly jeho podobu a především poskytovaly rozhodující podnět pro jeho další vývoj.

Pokud se vrátíme do druhé poloviny 18. století, kde většina historiků lokalizuje začátek českého loutkářství, musíme zdůraznit, že se v zásadě jedná o začátek nepřerušeného a souvisejícího vývoje českého divadla, odpovídajícího svými základními rysy, formou, organizací a funkcí našemu modernímu pojetí divadelního systému. To však neznamená, že loutky a loutkové divadlo (nebo příležitostně pouze jeho prvky) nebyly na tomto území přítomny již dříve.

Jednoduchý nedostatek historických materiálů nám však znemožňuje odpovědět na otázku, kdy se loutky a loutkové divadlo v této zemi poprvé objevily. S největší pravděpodobností pocházejí z nejstarších dob. O vývoji v těchto raných dobách můžeme pouze spekulovat, avšak analogicky se známkami vývoje v jiných evropských zemích můžeme předpokládat, že loutky nebo pohyblivé figurky se již objevovaly při kulturních obřadech, náboženských ceremoniích a lidových zvycích, kde měly původně magickou a symbolickou roli.

Lze předpokládat, že proces vývoje, rekonstruovaný badateli na základě srovnání ikonografických, jazykových, etnografických a dalších materiálů, vedl od loutek pojatých jako materiální artefakty patřící k těmto rituálům, k divadelním loutkám, které se díky pohybu nebo zvuku staly aktivními subjekty a tím vedly ke vzniku loutkového divadla jako specifického druhu scénického umění.

Pin it